بچه ها از چه سنی می توانند زیپ یا تکمه ببندند؟

اگر مامان و بابا، معلم و یا هر کس دیگه ای هستید که به نوعی با بچه ها در ارتباطه، حتما می دونید خیلی سخته اول صبح لباس بچه رو تنش کنی تا برای بیرون رفتن آمادش کنید. البته وقتی بیرون سرده و باید چند لایه لباس به بچه بپوشونی، این کار سخت تر هم خواهد شد.
بسیاری از کودکان در سنین پیش دبستانی می توانند لباسهای خودشان را بپوشند و اندکی مستقل تر باشند و سریعتر لباس بپوشند. در اینجا راههایی رو بهتون پیشنهاد میدیم که به بچه ها یاد بدید خودشون زیپ و تکمه لباساشونو ببندند.

راههایی برای آموزش بستن زیپ و تکمه به بچه ها
1-زودتر شروع کنید!
یادتون نره هیچوقت برای شروع بازی بچه ها با وسایل ظریف یا بازیهای فعال (بازیهای همراه با تحرک) دیر نیست. با اسباب بازیهای تکمه دار و یا دسته هایی که بتونن تو دستشون بگیرند و یا حتی اسباب بازیهایی مثل لگوها که بتونن سر هم کنند، شروع کنید. کودک نوپا رو تشویق کنید تا از هر دو دست در بازیهای فکری مثل انواع لگو، پازل و … استفاده کند. بچه ها به این کار بسیار علاقه دارند. اونها عاشق اسباب بازیهایی هستند که قسمتی ازش خالی باشه و اونها حفره خای رو پر کنند. انواع خونه سازی رو بهتون پیشنهاد می کنیم.

2-اقداماتی قبل از مرحله درگیر شدن مفاصل
برای بچه های کوچکتر، از فعالیتها و مهارتهایی کمک بگیرید که باید از هر دو دست به طور همزمان استفاده شود و نیاز به تمرکز دارد. چند مورد از کارهایی که خودم با کودکم انجام میدم رو به عنوان پیشنهاد براتون آوردم.
-بازی با مهره های مغناطیسی
– بازی با کارتهای بازی سوراخ دار که حتی خودمون هم می تونیم درستش کنیم و اون از سوراخهای پانچ شده کاموا رو رد می کنه

– بهش کمک کنید با توپ تنیس کاردستی درست کنه. ساخت شکلکهای بامزه و عجیب و غریب  برای بچه ها خیلی جذابه و هرگز براشون خسته کننده نمیشه.
– از خلال دندون و فوم برای ساخت کاردستی استفاده کنید.
– با تکمه ها بازی کنید. اونها رو با چسب روی یک قاب بچسبونید و یا ترتیب رنگ و یا سایز مرتبشون کنید.

3- اقداماتی برای درگیر شدن مفاصل
در این مرحله، یک قدم جلوتر برید و فعالیتهایی رو شروع کنید که به دنیای واقعی نزدیکتر هستند.
– یک شکاف در درب یک قوطی مثل ظرف ماست ایجاد کنید و ازش بخواهید سکه و یا تکمه ها رو داخلش بندازه.
– تکمه های مارپیچ درست کنید (یک تکمه تخت به چیزی شبیه روبان و یا لایی رولی بچسبانید) و از کودک بخواهید اونا رو از بین پارچه هایی که روی اون شیرازه ایجاد کردید، رد کنه. با این تمرین دکمه های واقعی رو تجربه می کنه.

– وقتی هنوز لباس رو نپوشیده، ازش بخواهید دکمه های لباس را ببنده و باز کنه.
– سرزیپ رو تو دستش بگیره و تلاش کنه دو طرف زیپ رو روی هم بزاره و اون رو ببنده. تمرین در مورد تکمه های آهنربایی و غزن هم کمک کننده هست. بهتره کودک، لباس رو نپوشیده باشه و روبروی لباس قرار بگیره تا اون رو ببینه و بهش مسلط باشه.

4- لباس واقعی رو بپوشه
در آخرین مرحله کودک باید لباس رو بپوشه و مراحل بستن تکمه رو تمرین کنه:
– تمرین بسیار زیاد و مداوم بستن و باز کردن زیپ لباس بهش کمک می کنه تصویر ذهنی و ملموسی پیدا کنه و شیوه تنظیم دو طرف زیپ روی هم و بستنش رو یاد بگیره.
– یک دنباله از روبان و یا نخ را به سرزیپ کاپشن و سوییت شرت کودک وصل کنید تا وقتی می خواد زیپش رو ببنده حجم بیشتری تو دستش باشه.
این تجربه برای کودک مثل راه رفتن و حرف زدن و سایر کارهایی می مونه که بلد نبود و انجام دادنش براش سخت بود. بعد از تکرار و تمرین براش راحت میشه و قادر به انجام اونها خواهد بود. یادمون نره در مورد همه مهارتهای کودکان، صبر کردن چاره کاره. بهتره بهش فرصت بدیم تا ناشناخته های اطرافش رو تجربه کنه و آروم آروم با اونها آشنا بشه.
البته بعضی والدین و بزرگترها ترجیح میدن به جای درگیر کردن خودشون و یاد دادن این موضوعات به بچه ها از خریدن لباس های تکمه دار و یا زیپ دار به بچه ها اجتناب کنند، ولی بالاخره که چی؟!! یادمون باشه یاد دادن مهارتها از دوران کودکی کاری به نسبت ساده تر هست و بچه های ما با تجربه کردن و یاد گرفتن مهارتها رشد می کنند و ذهن خلاقتری خواهند داشت. از اینها گذشته بچه های ما در آینده اعتماد به نفس بیشتری دارند و از نظر روانی سالم تر هستند.
با مطلب بعدی هپی لند در مورد سن آموزش مهارتها به کودک همراه بشید.

مهارتهای پیش نیاز کمک کننده:
لیست توانایی هایی که کودک در سنین مختلف به دست میاره به این صورته، البته این لیست فقط یک فهرست پایه و مختصره و شامل تمام فاکتورهایی نیست که کاردرمانگرها در اختیار دارند.

– یک سالگی:
توانایی نگه داشتن و برداشتن اقلام کوچک با انگشت اشاره و شست
چرخاندن ساعد به داخل و خارج، سوپینیشن
– یک و نیم سالگی:
استفاده از هر دو دست
– تا دو سالگی:
قرار دادن اشیا کوچک در ظروف کوچک
ریختن گلوله های کوچک در بطریهای باریک
– دو سالگی:
توانایی رد کردن مهره های سه سایز مختلف از نخ، مثل کاری که در مورد دکمه های مارپیچ (تصویر) انجام می داد.
– سه سالگی:
توانایی رد کردن ریزترین مهره ها از نخ

سیر تکامل بستن زیپ و تکمه:
حالا یه سوال مطرحه! اینکه از کجا بدونم تو هر سن کودک چه مهارتهایی رو باید یاد بگیره. مثلا یک کودک 4 ساله باید در کدوم مرحله از این مهارتها باشد؟
برای رفع این مشکل چند دستورالعمل کلی رو به شما ارائه می کنیم.
– 5/1 تا 2 سالگی: به سرزیپ، نواری بلندتر وصل کنید تا باز و بسته کردن با گرفتن اون انجام بشه.
– 5/2 تا 3 سالگی: می تونه 3 تکمه بزرگ 5/2 سانتی متری رو ببنده، البته ممکنه تکمه ها رو جابجا ببنده.
5/2 تا 5/3 سالگی: باز کردن زیپ لباس یا تکمه های فشاری در حالی که اون رو پوشیده است.
3 تا 5/4 سالگی: می تونه تکمه های فشاری لباسهای جلوباز رو ببنده و تکمه های لباسهای جلوباز رو در حالیکه اون رو پوشیده ببنده و باز کنه.
5/4 تا 5 سالگی: می تونه کلیه اتصالات هر نوع لباسی رو باز کنه.
5 تا 6 سالگی: می تونه قلاب و زیپ لباس رو در حالی که اون رو پوشیده ببنده.
یادتون نره می تونید این مهارتها رو به کودکان طی مراحل بازی و یا با استفاده از اسباب بازیهای ساده آموزش بدهید. مهارتهای اونها رو تقویت کنید. ولی فراموش نکنید نرخ رشد و توسعه مهارتهای کودکان با هم متفاوته و نقاط عطف مشخصی داره و بهتره بدونید مسیر پیشرفت طبیعی چگونه است.
با این روشها فضایی ایجاد می کنید که کودک شما کمی مستقل تر عمل کنه و همین موضوع باعث میشه کودک کم کم بتونه حتی خودش لباسش رو بپوشه و اگر این اتفاق بیفته بخشی از نگرانی و معطلی روزانه شما از بین می رود.

منبع: https://shop-happyland.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *